21 Φεβ 2014

«Le – Math: Learning mathematics through new communication Factors» για τη συγγραφή θεατρικού έργου με θέμα τα μαθηματικά


«Le – Math: Learning mathematics through new communication Factors» 
για τη συγγραφή θεατρικού έργου με θέμα τα μαθηματικά

Βραβεία και διακρίσεις για θεατρικά έργα με μαθηματικό θέμα

Δυο σημαντικές διακρίσεις στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό «Le – Math: Learning mathematics through new communication Factors» για τη συγγραφή θεατρικού έργου με θέμα τα μαθηματικά, έλαβε ο μαθηματικός Κωνσταντίνος Κορδώσης.

Ο διαγωνισμός, ενταγμένος στο ειδικό πρόγραμμα COMENIUS – Δράση πολυμερή σχέδια του ευρωπαϊκού προγράμματος Δια Βίου Μάθησης, έχει στόχο την ανάπτυξη της μεθοδολογίας για τη διδασκαλία και εκμάθηση των μαθηματικών μέσω νέων παραγόντων επικοινωνίας.

Ο φετινός διαγωνισμός, που ήταν και ο πρώτος του είδους, έγινε στη Λευκωσία της Κύπρου.

Ο Κωνσταντίνος Κορδώσης διακρίθηκε με το τρίτο βραβείο του διαγωνισμού για το θεατρικό έργο, An autcast for a blueblood (Μια περιθωριακή για ένα γαλαζοαίματο) και με τη δεύτερη τιμητική διάκριση για το έργο, Decimal form of number: to be «huge» or no to be… (ελληνικός τίτλος: Να είσαι κομψός, ή να είσαι ατέλειωτος;)

To πρώτο βραβευμένο έργο αφηγείται τον έρωτα του μικρότερου υπερτέλειου Ντουζίνα (12) για μια περιθωριακή γοητευτική άρρητη, τη Διόριζα. (Τετραγωνική ρίζα του δύο).
Το αριθμητικό κατεστημένο όμως, όπου την πρωτοκαθεδρία έχουν οι φυσικοί αριθμοί απαιτεί την μετατροπή της Διόριζας σε μια ρητή της προσέγγιση για να συγκατανεύσει στη σχέση των δύο ερωτευμένων αριθμών.

Θα δεχτεί η Διόριζα ν'αλλάξουν την προσωπικότητά της, ν' αλώσουν το είναι της για χάρη αυτής της σχέσης; Πώς να ζητήσει απ΄αυτήν ο Ντουζίνας μια τέτοια θυσία; Το δίλημμα του μεγάλο.

Η υπόθεση εξελίσσεται με καταλύτες το Μισούλη (1/2) και τη μοναδούλα (1), που ενώ ουσιαστικά φλερτάρουν μεταξύ τους, φαινομενικά τα πηγαίνουν σαν το σκύλο με τη γάτα.

To έργο που έλαβε τη δεύτερη τιμητική διάκριση αναφέρεται σε δυο ξιπασμένα κλάσματα με μικρό αριθμό δεκαδικών ψηφίων στη δεκαδική τους μορφή, το 1/4=0,25 και το 3/8=0.375, τα οποία αντιμετωπίζουν σκωπτικά κι απαξιωτικά το κλάσμα '3/7= 0,428571428571… λόγω της ουράς του (το άπειρο πλήθος δεκαδικών ψηφίων που σέρνει ξοπίσω του).

Η υπόθεση εξελίσσεται με το 3/7 να παίρνει τη ρεβάνς.


«Τα τελευταία χρόνια αποτελεί κοινή συνείδηση μεταξύ των διδασκόντων των μαθηματικών, πως το γερασμένο δασκαλοκεντρικό μοντέλο βρίσκεται σε μερική ή ολοκληρωτική αδυναμία ν’ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της μάθησης ενός μαθήματος που ανέκαθεν επικρατούσε η άποψη πως είναι δύσκολο, πως είναι για εκείνους που διαθέτουν αυξημένη μαθηματική αντίληψη», τόνισε στη συζήτηση που είχαμε ο Κωνσταντίνος Κορδώσης. 

Και πρόσθεσε: «Απ’ την άλλη πλευρά, οι ελκυστικές προτάσεις της αγοράς, (το διαδίκτυο με τις δελεαστικές δυνατότητες, για παιχνίδι, επικοινωνία και διασκέδαση, με την εύκολη πρόσβαση που προσέφερε σ’ αυτό η εξέλιξη της κινητής τηλεφωνίας, η τηλεόραση, κ.λ.π. ) φαίνεται να αποτελούν σειρήνες, στο κάλεσμα των οποίων δύσκολα θα μπορούσε ν’ αντισταθεί ο μέσος μαθητής.»

Η προσπάθεια ενεργοποίησης των μαθητών με διδακτικές μεθόδους που τους δίνουν κάποια δυνατότητα συμμετοχής στην καθημερινά παραγόμενη καινούργια γνώση, ( εφαρμογή της εκμαιευτικής μεθόδου, συνεργασία των μαθητών κατά ομάδες κ. λ. π) βελτίωσαν την κατάσταση αλλά φαίνεται πως δεν αποδίδουν τ’ αναμενόμενα. Η μαθηματική εκπαιδευτική κοινότητα έπρεπε ν’ αντιτάξει τις δικές της ελκυστικές προτάσεις για ν’ αποσπάσει τους μαθητές από ζημιογόνες και ίσως εκμαυλιστικές επιδράσεις».

-Πώς ζωηρεύει το ενδιαφέρον των μαθητών για τα μαθηματικά;

«Θα πρέπει να επιλεγούν δρόμοι πιο κατάλληλοι και σύγχρονοι για την προσέγγισή τους. Δρόμοι ελκυστικοί, που περνούν μέσα απ’ τον κόσμο του παιχνιδιού, το οποίο τόσο οικείο και φιλικό νιώθει ένα παιδί. Διαδρομές που θα διεγείρουν θετικά το συναισθηματικό κόσμο του μαθητή, που δίνουν την αίσθηση της προσδοκίας ευχάριστων εκπλήξεων και παρέχουν το κίνητρο για αυθόρμητη συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία.

Έτσι, θα ενταχθούν ομαλά και φυσικά στο γνωστικό πλαίσιο του μαθητή οι καινούργιες μαθηματικές γνώσεις. Η εκδοτική έκρηξη λογοτεχνικών συγγραμμάτων με θέμα τα μαθηματικά, και η δραστηριοποίηση του ΘΑΛΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ που ενεργοποίησε μεγάλο αριθμό δασκάλων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τις «λέσχες ανάγνωσης», έχει συντελέσει ώστε πολλοί μαθητές ν’ αλλάξουν γνώμη για τα δύσκολα και στείρα μαθηματικά και να τα νιώσουν πιο φιλικά. Θα μπορούσαμε να πούμε όμως ότι οι θεατρικές παραστάσεις με θέμα τα μαθηματικά, είναι η αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια αυτή».

-Πότε παρουσιάστηκε πρώτη φορά θεατρική παράσταση με θέμα τα μαθηματικά;

«Η πρώτη θεατρική παράσταση με θέμα τα μαθηματικά πραγματοποιήθηκε στο 59ο Γυμνάσιο Αθηνών στη σχολική σκηνή το 2002, σε σενάριο που γράφτηκε το 2001.

Στη συνέχεια γράφτηκαν και παρουσιάστηκαν και άλλα έργα με θέματα απ’ τα μαθηματικά στο παραπάνω σχολείο, έργα που παρουσιάστηκαν και σε άλλα σχολεία από τους εκεί συναδέλφους. 

Το επόμενο βήμα ήταν να αξιοποιηθεί η ενάργεια και η δύναμη του θεατρικού λόγου στη διδακτική των μαθηματικών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας.

Για το σκοπό αυτό γράφτηκαν πάνω από δέκα θεατρικά δρώμενα με θέματα απ’ τα μαθηματικά, διάρκειας από 5 μέχρι 15 λεπτών, και συγκροτήθηκε ένας περιοδεύων θίασος από ενθουσιώδεις μαθητές, που περιόδευε τα σχολεία της περιοχής Πατησίων, και μπαίνοντας στις σχολικές αίθουσες την ώρα των μαθηματικών, προσέφερε λίγα λεπτά εύκολης μάθησης με μορφή ψυχαγωγίας.»

Αν και προς το παρόν τουλάχιστον η προσπάθεια αυτή δεν φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε μέθοδο διδασκαλίας, θα μπορούσε ν’ αποτελέσει μέρος της διδακτικής πρακτικής του διδάσκοντος, προσφέροντας έναν εύκολο κι ευχάριστο για το μαθητή τρόπο εμπέδωσης της σχετικής παραγράφου, που μόλις έχει ολοκληρωθεί η διδασκαλία της.

Κάποια απ’ τα ολιγόλεπτα αυτά δρώμενα, παρουσιάστηκαν στο πανελλήνιο συνέδριο της ΕΜΕ στη Χαλκίδα το 2010 και στο συνέδριο της Αθήνας το 2011 και οι σύνεδροι που ενθουσιάστηκαν με την ιδέα, είχαν την ευκαιρία να την μεταφέρουν στις περιοχές τους αποκεντρώνοντάς την.

Ίσως τα παραπάνω να αποτέλεσαν κάποιους απ’ τους λόγους για τη μεγάλη συμμετοχή της χώρας μας στο διαγωνισμό, που απέφερε και αρκετές διακρίσεις».

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι στον ίδιο διαγωνισμό έλαβαν τιμητικές διακρίσεις και τα έργα του Γιώργου Γκαλανάκη, της Ελένης Κουτρούλη και του Δημήτρη Λύρα.
(ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.